Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Tiga panglima HAMAS penerus legasi Ismail Haniyeh



Baitulmaqdis: Tiga nama pemimpin Hamas penerus legasi Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh yang terbunuh dalam serangan Israel, 31 Julai 2024 lalu.

Musa Abu Marzuk

Calon pertama yang diramalkan bakal menggantikan Ismail ialah ahli biro politik Hamas, Musa Abu Marzuk, yang pendiriannya sama dengan Ismail.

Beliau pernah menasihatkan kumpulan itu untuk menerima negara Palestin masa depan berdasarkan sempadan 1967, yang menyusuli penawanan Israel terhadap wilayah Palestin di Tebing Barat, termasuk Baitulmaqdis Timur dan Gaza.

Beliau mewakili gerakan Islam dalam beberapa pusingan rundingan tidak langsung dengan Israel.

Pada 1990-an, beliau ditangkap semasa tinggal di Amerika Syarikat kerana didakwa memudahkan pembiayaan untuk sayap bersenjata Hamas.

Beliau menetap di Jordan, Mesir dan Qatar.

Khalil al-Haya

Calon kedua yang turut menjadi sebutan ialah Khalil al-Haya, biro politik nombor dua di Gaza yang rapat dengan ketua sayap bersenjata pergerakan itu, Yahya Sinwar.

Khalil mengetuai ahli parlimen Hamas di Parlimen selepas memenangi majoriti mutlak dalam dewan pada 2006, sebelum pengaturan perkongsian kuasa yang rapuh dengan pergerakan Fatah pimpinan Palestin Mahmud Abbas, berpecah dan Hamas mengambil alih Gaza pada tahun berikutnya.

Beliau adalah pembela penentangan bersenjata terhadap Israel dan kehilangan beberapa ahli keluarganya semasa serangan udara Israel pada 2007.

Khaled Meshaal

Selain itu, beberapa pemerhati juga meramalkan kemungkinan Khaled Meshaal, ketua Hamas sebelum ini, boleh kembali mengetuai pergerakan itu.

Penganalisis berkata, pembunuhan Ismail di Iran boleh meningkatkan semangat penyokong tegar dalam gerakan Islam dan berisiko membalas dendam terhadap Israel, kata penganalisis.

Media Iran melaporkan, Ismail terbunuh dalam serangan Israel yang menyasarkan tempat penginapannya di utara Tehran, pada 2 pagi waktu tempatan pada 31 Julai 2024.

Ismail berada di Tehran untuk menghadiri upacara angkat sumpah presiden baharu Iran Masoud Pezeshkian.


Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom