Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Jadiv Payeng : Kisah lelaki si penanam hutan


[IKLAN] CARA MUDAH BUAT DENGAN SHOPEE Nak buat duit dengan shopee tanpa ada produk sendiri? sertai SHOPEE AFFILIATE PROGRAM sekarang. Anda mampu menjana pendapatan dengan hanya kongsikan link produk sahaja. Daftar sekarang KLIK DI SINI


Jika anda memerlukan inspirasi peribadi, jangan cari lebih jauh daripada Jadav Payeng. Lelaki yang berdedikasi ini telah menghabiskan sebahagian besar hidupnya memberi kembali kepada dunia dengan menanam hutan.

Pada tahun 1979, Payeng, ketika itu berusia 16 tahun, menemui sejumlah besar ular yang telah mati akibat kepanasan yang melampau selepas banjir menghanyutkannya ke beting pasir tanpa pokok.  Ketika itulah dia menanam sekitar 20 anak pokok buluh di atas beting pasir.Dia bukan sahaja menjaga tumbuh-tumbuhan, tetapi terus menanam lebih banyak pokok sendiri, dalam usaha mengubah kawasan itu menjadi hutan.

Jadiv Payeng

Hutan, yang kemudiannya dikenali sebagai hutan Molai, kini menempatkan harimau Bengal, badak sumbu India, dan lebih 100 rusa dan arnab. Hutan Molai juga merupakan rumah kepada monyet dan beberapa jenis burung, termasuk sejumlah besar burung nasar. Terdapat beberapa ribu pokok, termasuk valcol, arjun (Terminalia arjuna), ejar (Lagerstroemia speciosa), goldmohur (Delonix regia), koroi (Albizia procera), moj (Archidendron bigeminum) dan himolu (Bombax ceiba).  Buluh meliputi kawasan seluas lebih 300 hektar.

Sekumpulan kira-kira 100 gajah kerap melawat hutan setiap tahun dan biasanya tinggal selama kira-kira enam bulan.  Mereka telah melahirkan 10 anak lembu di dalam hutan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.


Usahanya diketahui pihak berkuasa pada 2008, apabila pegawai jabatan hutan pergi ke kawasan itu untuk mencari 115 ekor gajah yang telah berundur ke dalam hutan selepas merosakkan harta benda di kampung Aruna Chapori, yang terletak kira-kira 1.5 kilometer dari hutan.Para pegawai terkejut melihat hutan yang begitu besar dan tebal dan sejak itu jabatan itu kerap melawat tapak tersebut.






Dia tergolong dalam suku orang hilang di Assam, India.  Beliau, bersama isteri dan tiga orang anak pernah tinggal di rumah yang dibinanya di dalam hutannya.  Pada tahun 2012, Jadav membina sebuah rumah di No. 1 Mishing Gaon berhampiran Kokilmukh Ghat dan berpindah ke rumah ini bersama keluarganya.  Sejak itu, mereka tinggal di rumah ini. 

Bagaimanapun, mengembara setiap hari ke hutannya untuk melihat dan menjaga tumbuhan dan pokok. Dia mempunyai lembu dan kerbau di ladangnya dan menjual susu itu untuk menyara hidupnya, yang merupakan satu-satunya sumber pendapatannya. Dalam temu bual pada tahun 2012, beliau mendedahkan bahawa dia telah kehilangan kira-kira 100 ekor lembu dan kerbaunya kepada harimau di hutan, tetapi menyalahkan orang ramai yang melakukan pencerobohan dan pemusnahan hutan secara besar-besaran sebagai punca kesusahan haiwan liar.


Pada ketika ini, hutan berhutan tebal adalah seluas 1,360 ekar yang mengagumkan.Setiap pokok buluh di tanah ini ditanam dengan penuh kasih sayang oleh Jadev selepas dia menyaksikan populasi hidupan liar tempatan menderita akibat kekurangan naungan.

Terima kasih kepada Jadev, persekitaran di kawasannya lebih bersih dan haiwan mempunyai tempat tinggal yang lebih selamat dan selesa.










Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:


Ads Bottom