Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Jenayah Kapal HMS Malaya di bumi Palestin


[IKLAN] CARA MUDAH BUAT DENGAN SHOPEE Nak buat duit dengan shopee tanpa ada produk sendiri? sertai SHOPEE AFFILIATE PROGRAM sekarang. Anda mampu menjana pendapatan dengan hanya kongsikan link produk sahaja. Daftar sekarang KLIK DI SINI


Malem Fero Malis @ I Bring Evil To The Evil !!
 
Itulah motto bagi kapal perang HMS Malaya, yang dibuat oleh tentera laut British.Kapal ini merupakan pemberian hadiah oleh Raja-Raja Melayu, bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, iaitu Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan, kepada Great Britain pada tahun 1912, sebagai tanda sokongan. Namun British sewenangnya mempergunakan HMS Malaya mengikut seleranya sebagai penjajah.

HMS Malaya pernah belayar di Tanah Melayu pada tahun 1921.Dan pada 17 November 1922, kapal ini juga telah membawa keluar Sultan Mehmed VI, sultan terakhir Empayar Turkiye Uthmaniyyah, yang dibuang negeri ke Malta.

Pada tahun 1938, kapal perang ini digunakan British untuk berkhidmat di Pelabuhan Haifa. Kapal HMS Malaya ini juga digunakan untuk menghancurkan rumah-rumah penduduk Islam di Palestin yang menentang kemasukan pendatang haram Yahudi ke Palestin, pada tahun 1936 hingga 1939.







Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:


Ads Bottom