Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Drama Kota Setia adaptasi keberanian orang Melayu menentang penjajah


[IKLAN] CARA MUDAH BUAT DENGAN SHOPEE Nak buat duit dengan shopee tanpa ada produk sendiri? sertai SHOPEE AFFILIATE PROGRAM sekarang. Anda mampu menjana pendapatan dengan hanya kongsikan link produk sahaja. Daftar sekarang KLIK DI SINI


Pada 1996, RTM 2 pernah menyiarkan sebuah drama bertajuk Kota Setia. Drama ini mengangkat kisah sejarah sebenar penentangan di antara penjajah Inggeris dan anak Melayu di Kota Setia, Perak di antara 1874 dan 1875.

Ia berlaku apabila Residen Inggeris pertama ke Perak J.W.W Birch cuba laksanakan polisinya melalui wakilnya Smith, yang dianggap kejam dan menindas oleh orang tempatan Kota Setia.

Malangnya orang Inggeris tersebut tersalah hitung dan mendapati penduduk Kota Setia tidak semudah yang diduga. Maka, berlakulah pemberontakan penduduk tempatan dengan pihak Inggeris.

Penggambaran drama bersiri ini telah dilakukan pada tahun 1995 di Kampung Teluk Bakong, Lambor Kanan, Perak Darul Ridzuan (lokasi yang sama filem Mat Kilau). 






Set penggambaran yang merupakan latar sebuah perkampungan Melayu lama telah dibina secara besar-besaran di atas sebidang tanah di kawasan padang ragut di pinggir Sungai Perak.

Rujukan : Demi Malaiu 

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:


Ads Bottom