Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Kuasa Barat wujudkan Israel untuk halang kebangkitan semula Khilafah


Gerakan Zionisme yang berusaha membentuk kerajaan Yahudi di Palestin sebenarnya terhutang budi dengan kewujudan masalah Yahudi yang timbul di benua Kristian Eropah; di mana masyarakatnya sangat cenderung untuk menyokong kepulangan Yahudi ke bumi Palestin, khususnya kumpulan Protestan sejak kurun ke 16. 

Gerakan ini juga berjaya adanya perkembangan ideologi kebangsaan (nasionalisme) dan tuntutan kewujudan negara-negara berasaskan bangsa di Eropah, terutamanya pada kurun ke 19. Ia juga berkaitan dengan timbulnya masalah pengainayaan terhadap Yahudi oleh orang-orang Rusia khasnya dan orang Eropah timur amya. 

Kejayaan beberapa orang Yahudi meletakkan diri mereka sebagai individu yang berpengaruh di negara Eropah dan Amerika, dan kegagalan gerakan Yahudi "Haskala" dalam menyesuaikan diri mereka dengan masyarakat lain di mana mereka diami, turut mendorong kejayaan gerakan Zionis.

Sebenarnya, idea penubuhan entiti Yahudi yang berperanan sebagai ' negara benteng' di tengah dunia Islam, didokongi oleh penjajah barat khasnya Britain. Ia merupakan kemuncak bahaya pakatan barat dan Zionis terhadap Ummah Islam.

la ditubuhkan dengan tujuan untuk  memecahbelahkan negara-negara Islam di Asia dan di Afrika, seterusnya melemahkan mereka, terkepung dan terkawal sehingga mereka tidak mampu untuk bangkit mahupun bersatu. Ianya merupakan satu projek yang mampu menghalang kemunculan kuasa besar Islam yang baru bagi menggantikan kerajaan Uthmaniyyah yang telah berjaya dihancurkan sebelum itu. 

Strategi membangun dan mengekalkan kerajaan Yahudi di Palestin ada hubung kait dengan cubaan untuk memecahbelahkan dan melemahkan wilayah wilayah Islam di sekitarnya. Oleh itu, strategi untuk kebangkitan dan kesatuan umat Islam pula bergantung kepada kejayaan dan usaha mereka untuk menghancurkan pakatan Yahudi-Zionis.



Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom