Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Sekinchan : satu pengkisahan sejarah


Pada awal tahun 1920-an, Sekinchan bermula sebagai sebuah perkampungan nelayan kecil dan yang utama ialah Bagan. Peneroka awal Suku Teochew kebanyakannya adalah nelayan.

Pada tahun 1953, idea Kampung Baru telah lahir dan digunakan untuk tujuan menyekat sumber dan sokongan kepada Parti Komunis Malaya.

Sekinchan terdapat empat penempatan utama kaum Cina, iaitu Site A, (kebanyakannya petani Hokkien), Site B (adalah kampung terbesar, kebanyakannya adalah Kantonis dan Hakka, selain terlibat dalam pertanian, penduduk di Site B juga terlibat dalam perniagaan kedai,  kedai kopi dan kedai runcit di jalan utama), Site C  (kampung terkecil yang didiami oleh petani padi) dan Bagan (merupakan perkampungan nelayan di Sekinchan, 90% daripada populasi ialah Teow Chew)


Pantai Redang dahulunya dikenali pantai yang sangat bersih

Sekinchan dahulunya digelar oleh peneroka Teow Chew sebagai Ang Mo Kang (pelabuhan orang kulit putih) kerana tempat itu pernah menjadi pangkalan Tentera British.

Ketibaan orang Hokkien menamakannya sebagai Chap Lak Gi atau Batu 16 kerana jarak dari Kuala Selangor ialah Batu 16.

Dengan terbentuknya kampung-kampung baru, nama di atas tidak sesuai digunakan.  Menurut cerita orang lama, seorang guru bernama Lim Bee Teack cuba melarikan diri daripada tahanan Tentera  Jepun dan bersembunyi di sini.  Dia mendapati tanah itu sangat subur dan menamakannya sebagai Sekinchan, dalam bahasa Cina bermaksud 'kampung yang sesuai untuk ladang' atau 'tempat yang baik untuk bercucuk tanam'.  Tempat ini pernah menjadi tanah lembab terbiar.

Sekinchan pernah dilanda banjir

Sejak tahun 1973 dan seterusnya, penduduk mula menanam padi dengan galakan skim Kerajaan Buku Hijau.  Sejak itu, Sekinchan dikenali sebagai Kampung Perikanan dan Padi.

Pada masa itu, semua beras sangat sukar untuk ditanam secara komersial kerana ia bergantung kepada tenaga manusia.  Taraf hidup petani gagal meningkat.

Namun begitu, pendapatan telah meningkat kerana ketabahan dan kegigihan petani Cina Sekinchan.  

Usaha diri untuk meningkatkan produktiviti telah berjaya dengan kaedah berikut:

 I) Membawa masuk teknologi baharu Taiwan dan beras baka baharu.

 II) Menggunakan jentera moden dalam pertanian untuk meningkatkan hasil pengeluaran padi.

 III) Sistem pengairan yang baik membekalkan jumlah air yang sama ke setiap sawah.

 IV) Gunakan mesin pemindahan yang mampu menyumbang kepada hasil yang lebih baik.

V) Sapukan baja pada masa yang betul dan jumlah yang mencukupi.

Sekarang ini yang menarik, Sekinchan merupakan pengeluaran beras tertinggi bagi setiap ekar di Malaysia.  Tiga kali ganda lebih tinggi daripada purata kebangsaan tetapi Kedah lebih dikenali sebagai Rice Bowl of Malaysia.

Sumber : David, Sekinchan My Home Town

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom