Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Jasa besar Haji Buyong Adil meneroka sejarah negara




Yusof bin Adil yang lebih dikenali sebagai Buyong Adil adalah anak kelahiran perak yang cintakan sejarah negara.

Allahyarham Haji Buyong Adil merupakan sejarawan terkemuka tanah air yang mengungkap salasilah negeri-
negeri di Malaysia. Perasaan cinta yang besar kepada sejarah membuatkan beliau berjaya menghasilkan kaya penulisan sejarah yang menarik.

Buyong Adil


Beliau telah dilantik oleh PerdanaMenteri Malaysia, iaitu Tun Abdul Razak untuk menjadi penyelidik Sejarah.Tawaran itu diterima dengan senang hati oleh Buyong Adil di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. Di samping buku sejarah beliau juga menghasilkan artikel-artikel sejarah yang disiarkan di dalam akhbar-akhbar, majalah-majalah dan jurnal sejarah. Bukan sahaja menyumbangkan penulisannya kepada masyarakat awam, beliau juga telah menulis beberapa buah buku serta menterjemahkan beberapa buah karya asing untuk bacaan di peringkat kanak-kanak.

Buyong Adil layak dilihat sebagai sejarawan yang tidak pernah kenal lelah dalam menabur bakti di bidang pensejarahan Melayu. Pemergian Allahyarham ke rahmatullah yang bertepatan dengan Hari Kebangsaan negara adalah dianggap satu kehilangan besar kepada dunia penulisan.Beliau sentiasa akan m'dapat tempat di hati masyarakat. Semoga ramai sejarawan cekal seperti beliau yang telah menghabiskan sisa waktu untuk mengekal sejarah negara.






Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom