Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Kisah pergaduhan orang Melayu dengan orang Cina di Sungai Ujong


[IKLAN] CARA MUDAH BUAT DENGAN SHOPEE Nak buat duit dengan shopee tanpa ada produk sendiri? sertai SHOPEE AFFILIATE PROGRAM sekarang. Anda mampu menjana pendapatan dengan hanya kongsikan link produk sahaja. Daftar sekarang KLIK DI SINI


Pada tahun 1820-an, terdapat sekitar 600 orang penduduk Cina di Sungai Ujong yang dimiliki oleh 9 syarikat berbeza. Kedatangan mereka ini telah menimbulkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan pembesar Melayu terutamanya Dato Kelana kerana orang Cina telah menguasai perlombongan timah tersebut. 

Kemudian berlaku konflik antara Melayu-Cina apabila seorang lelaki Cina telah melakukan sesuatu yang tidak bermoral dengan seorang perempuan Melayu di Terachi. Orang Melayu yang sudah lama tidak berpuas hati dengan orang Cina itu telah bertindak membunuh lelaki Cina tersebut.  

Pada awalnya orang Cina tidak menyerang orang Melayu kerana bilangan mereka yang masih sedikit pada waktu itu tetapi mereka tetap berdendam dengan orang Melayu.

Apabila orang Cina semakin ramai maka mereka telah bertindak menyerang orang Melayu namun tewas. Banyak harta orang Cina kemudiannya telah dirampas oleh orang Melayu dan diberikan kepada pembesar Melayu. 

Empat persembilan daripada harta tersebut telah diserahkan kepada Yamtuan Lenggang atau Tunku Raja Ali (1808-1824) manakala satu persembilan pula diserahkan kepada Dato Kelana.

Pergaduhan antara Melayu-Cina ini berlaku sekali lagi sekitar tahun 1860 apabila Dato Bandar telah mengenakan cukai dan memeras ugut pelombong Cina di Sungai Ujong. Dato Bandar yang berpakat dengan Penghulu Rembau dan Seri Menanti telah mengenakan tambahan cukai sebanyak $4000 ke atas 14,000 orang pelombong Cina. 

Selain itu, pembesar Melayu juga telah membangunkan pondok tol untuk memungut cukai di sepanjang Sungai Linggi. Cukai timah juga telah dinaikkan kepada $2 untuk setiap bahar timah yang diangkut.

Orang Cina yang tersepit itu kemudiannya telah bertindak balas dengan menahan bekalan beras dan makanan daripada masuk ke hulu sungai sekaligus telah memanaskan sehingga berlakunya pertempuran yang menyaksikan seramai 200 orang Cina telah terkorban.

Kredit : Seri Cendekiawan

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:


Ads Bottom