Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Malayan Gate : Jerangkap samar Melayu dalam perang Vietnam




Oleh : Khairul Ashraf Muhamad



Jerangkap samar banyak digunakan oleh Vietcong ketika menghadapi Amerika dalam Perang Vietnam 1955-1975.

Salah satu jenis jerangkap samar yang popular digunakan Vietcong ketika itu adalah dari jenis libas (whip trap) dinamakan “Malayan Gate”.

“Malayan Gate” ketika itu mencalarkan maruah dan membunuh ego Amerika di bumi Vietnam. Menundukkan mereka dan mengorbankan ramai anak muda Uncle Sam di tanah asing.

Ia juga diguna komunis untuk menjejaskan pergerakan pasukan keselamatan kita di dalam hutan semasa Darurat hinggalah ke lewat 1989.

Malayan Gate antara varian “booby trap” yang popular dijumpai.



Jadi British mungkin menemukan Malayan Gate pertama kami di hutan kita.

Namun mengapa ia dinamakan Malayan Gate, tidaklah dapat dipastikan.

Tetapi mengambil kira bahawa orang British dan Eropah menemukan jerangkap samar ini buat kali pertama di Tanah Melayu, ia juga dibuat dan dipelajari dari orang Melayu, maka ia diberi nama sedemikian rupa.

Asalnya, Malayan Gate menggunakan libasan dari pohon liat dan mudah lentur sebagai mekanisme utama. Hujungnya diikat buluh atau kayu runcing sebagai lembing bagi menikam haiwan jenis dada bidang atau berbadan besar. Malayan Gate boleh diselaras mengikut ketinggian mangsa utk impak maksima.

Ia kemudian dibina lebih kompleks dan mekanisme yang menjadikannya lebih kuat dan berkesan dalam memerangkap haiwan lebih besar.

Jerangkap samar yang asalnya digunakan untuk mendapatkan makanan, mula digunakan bagi menghadapi musuh dan mempertahankan kawasan kediaman.

Di Melaka misalnya, dalam menghadapi Portugis pada 1511, pertahanan Melaka direkodkan dengan jelas dalam terjemahan dokumen Portugis sendiri bahawa tentera Melaka banyak sekali memasang dan menggunakan jerangkap samar yang dipasang di tempat strategik di sekitar Melaka.

Malah dalam dokumen catatan lisan tentang Perang Naning, antara perang gerila terawal orang Melayu menentang British di Tanah Melayu, dinyatakan bahawa pasukan Dol Said menggunakan strategi gerila dan ranjau untuk “menyambut” British yang melanggar Naning.



Malayan Gate adalah manifestasi kemahiran mandiri dan ilmu hutan orang Melayu telah lama wujud.

Malah reputasi itu kekal apabila ATM hingga hari ini menjadi rujukan jungle warfare utk SAS dan Marin Amerika belajar tentang kehidupan dan peperangan gerila dari dalam hutan.

Sumber : thepatriots

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom