Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

November 1923, penemuan penting makam Firaun Tutankhamun



Howard Carter membuka ruang pengebumian dalaman makam Firaun Tutankhamun Mesir dan menemui sarkofagus 

Pada November 1923, satu pasukan yang diketuai oleh ahli arkeologi British, Howard Carter menemui makam  budak lelaki Mesir Tutankhamun.  Ini akan menjadi penemuan kubur firaun yang paling terkenal, dan menjadikan Tutankhamun mungkin firaun yang paling terkenal.

Selepas masuk ke dalam kubur pada bulan November (menggunakan pahat yang diberikan neneknya pada hari lahirnya yang ke-17), Carter dan penajanya Lord Carnarvon menghabiskan beberapa bulan berikutnya dengan teliti mengkatalogkan barang-barang di dalam ruang depan kubur.

Pada 16 Februari 1923, Carter mendapati bahawa ruang depan itu sebenarnya membawa ke ruang pengebumian Tutankhamun apabila dia membuka pintu yang tertutup di dalam, dan melihat sarkofagus firaun.

Selama bertahun-tahun, banyak legenda telah muncul di sekitar penemuan makam Tutankhamun, yang paling terkenal adalah kutukan firaun: bahawa mereka yang mengganggu kubur itu ditakdirkan untuk kematian awal.  Antara mereka yang meninggal dunia tidak lama selepas penemuan itu ialah penyokong kewangan projek itu, Lord Carnarvon, yang meninggal dunia pada April 1923;  A. C. Mace, ahli pasukan penggalian, yang meninggal dunia pada tahun 1928;  Archibald Douglas-Reid, ahli radiologi yang melakukan x-ray mumia Tutankhamun, meninggal dunia pada 1924;  malah Howard Carter sendiri, yang meninggal dunia pada tahun 1939.

Sumber : Wikimedia Commons World 

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom