Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Beratus penyelam maut ketika cuba teroka Gua Orda




Gua Orda atau Ordinskaya, gua yang terletak di bahagian bawah Gunung Ural, di Wilayah Perm Rusia sempadan di antara Eropah dan Asia. 

Ia merupakan sistem gua air yang terpanjang berukuran 14,435 kaki kebanyakan dipenuhi air sehingga 141 kaki dalam sampai ke dasar gua.

Gua ini juga mengandungi laluan terpanjang bawah tanah kira-kira 3,067 kaki panjang dan adalah salah satu gua yang terbesar di dunia.

Memasuki perairan berais bahagian sistem gua tenggelam ini adalah satu cabaran besar kepada penyelam. Suhu beku -20°C(-4°F) di permukaan, dengan suhu air itu sendiri yang dianggar kira-kira 5°C(41°F). Membuat perkara yang agak sukar untuk diterokai di dasarnya.

















Meneroka gua paling dalam dan berbahaya di Orda Cave Rusia bukan sahaja jauh di bawah tanah, ia juga gua batu kapur di dasar air. 

Dikatakan terdapat beratus-ratus orang mati di dalam gua ini dan ramai penyelam terus hilang.

Penyelam mengunakan tali untuk meneroka di dasar gua air untuk mengelak dari tersesat dan seterusnya tidak menemui jalan pulang.

Kehilangan atau tersesat di dasar gua adalah cabaran utama menyelam di sini. Kerana jarak penglihatan yang rendah, gelap, arus dan suhu air sejuk berpotensi menemui ajal di dasarnya.

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom