Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Duit pokok pisang dibakar di Kuala Lumpur


[IKLAN] CARA MUDAH BUAT DENGAN SHOPEE Nak buat duit dengan shopee tanpa ada produk sendiri? sertai SHOPEE AFFILIATE PROGRAM sekarang. Anda mampu menjana pendapatan dengan hanya kongsikan link produk sahaja. Daftar sekarang KLIK DI SINI



Semasa penjajahan Jepun di Tanah Melayu, sistem matawang baru diperkenalkan bagi menggantikan matawang British. Ia dikenali sebagai Japanese Government Money. Jepun menggunakan simbolik gambar pisang sebagai corak bagi duit kertas kerana itu antara tumbuhan yang ditemui di Tanah Melayu ketika itu. Selain itu, simbol nenas, sukun dan kelapa turut menjadi corak wang kertas. 

Di Kuala Lumpur, Sekitar 500 juta dollar duit pisang seberat hampir 300 tan ini telah diserahkan oleh pihak Jepun apabila British mengambil alih semula pengurusan kewangan persekutuan ketika itu. 

Seorang pegawai kewangan senior tentera Jepun telah menunjukkan sekeping peta besar di mana semua wang ini disimpan. Antara yang ditemui ialah di atas siling dan beberapa sel di Penjara Pudu dalam pelbagai nilai. Pegawai tentera British merancang untuk membakar wang ini kerana tiada nilai, selain membazir ruang penyimpanan. 

Pada 1946, kira-kira 3 hingga 4 ribu karung pasir yang menyimpan wang pisang di kilang kertas di Bangsar telah dibakar. Ia dilakukan di dalam alat pembakar (incinerator) di Kuala Lumpur dan mengambil masa 2 hingga 3 minggu. Semua stok wang Jepun yang berada di luar daerah turut dibawa ke Kuala Lumpur melalui jalanraya dan kereta api untuk dimusnahkan.

Atas tolak ansur pihak Pentadbiran Tentera British (BMA), mereka membuat keputusan untuk menjual sebahagian duit ini sebagai cenderahati kenangan. Memandangkan hakikat bahawa mata wang Jepun telah diisytiharkan tidak bernilai, akhirnya diputuskan bahawa ia tidak dapat dilupuskan tersebut melalui jualan. Notis yang memanggil tender untuk pembelian itu dibatalkan dan stok wang ini dimusnahkan di dalam api.

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:


Ads Bottom