Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Tenggelamnya kapal selam Soviet K-219



Kejadian berlaku 35 tahun lalu dimana kapal selam Soviet K-219 mengalami kebocoran air di dalam tiub peluru berpandu No. 6 dan berlaku tindak balas dengan wap bahan bakar cair, menghasilkan gas beracun dan api semasa rondaan di Lautan Atlantik pada 3 Oktober 1986. 

Komandan kapal selam membawa kapal ke tempat selamat dan menutup Kompilasi Peluru berpandu semasa cuba menyelesaikan masalah tersebut. Namun, tiub peluru berpandu No.6 meletup, menyebabkan lambung kapal rosak dan air laut memasuki kedalam kapal selam.

Kapal selam K-219 telah menutup semua pintu kedap air dan dapat mengatasi kebocoran air laut pada awalnya. Ia juga menghentikan reaktor nuklear untuk mencegah kerosakan selanjutnya dan membawa kapal ke permukaan air. Kemudian menghubungi kapal-kapal Kesatuan Soviet untuk menunda kapal itu kembali ke pantai. 









Tetapi masalah gas beracun dan air laut yang masuk ke dalam kapal terus menerus berlaku Komandan kapal selam memutuskan untuk meninggalkan kapal dan kapal selam K-219 akhirnya tenggelam pada kedalaman kira-kira 5000 meter ke dasar laut pada 6 Oktober 1986.

Ikuti kami di TELEGRAM :
KONGSIKAN:




Ads Bottom